Jag tror att jag har flyttat ungefär 14 gånger under de senaste tio åren. Det låter kanske som en överdrift men när jag tänker på det så är det något sådant. Och då ska man komma ihåg att jag bott i den förra lägenheten i närmare tre år. Förstår ni vilken flyttfrekvens det faktiskt är? En oerhört påfrestning på alla inblandade, och inte minst på mig själv som alltid skött flyttstädningen. Fram till nu, vill säga!
Ja, när jag och min sambo nyligen flyttade till vår nya lägenhet var det första gången vi anlitade professionell flyttstädning. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag inte kan ha gått den vägen förut. Jag kan inte förstå det hur mycket jag än tänker på det. Under alla dessa år har jag slitit och harvat med flyttstädning av alla möjliga bostäder – stora som små i olika städer. Det är påfrestande, både för knät och för psyket. Den här gången konstaterade vi att det fick vara nog, särskilt eftersom vi nu är två att dela på kostnaden för flyttstädningen.
Detta inlägg kan ses som ett hommage till det fantastiska jobb som flyttstädning-teamet gjorde vid vår senaste flytt. Och jag kommer att berätta om samarbetet steg för steg.
Vi undersökte för första gången i våra liv möjligheterna till att anlita flyttstädning. Undersökningen gick vi in i med försiktig skepsis eftersom det var något nytt och främmande. Vi läste andra personers kommentarer om att anlita flyttstädning. Hur det underlättade flytten och, kanske framförallt, hur det frigjorde tid. Ja, för är det någonting man absolut inte har gott om vid en flytt så är det väl tid. Tyvärr är det också då som man är i störst behov av det.
Det lät intressant och vi började göra lite efterforskningar om olika bolag som erbjöd flyttstädning. Tillslut landade vi hos en firma som, av allt att döma på hemsidan, såg ut som ett seriöst och robust företag. Erfarenhet hade de också, både av flyttstädning och andra tjänster, så det räckte och blev över. De hade tydligen varit verksamma sedan 1970-talet, vilket ju lät oerhört imponerande. Då måste de ju göra mycket rätt när de utför sina arbeten, tänkte vi.
Vi hörde av oss till sagda firma och bad om offert på flyttstädning. ”Inga problem” fick vi som svar och offerten damp ner redan samma eftermiddag. Vi hade inte riktigt förstått hur RUT-avdraget fungerade men på offerten blev detta tydligt. Kostnaden för vår flyttstädning skulle reduceras kraftigt tack vare denna reduktion. Det tog såklart tacksamt emot och detta faktum förde oss ännu närmare beslutet om att anlita företaget.
Detta gjorde vi sedan och det kommer vi att göra många fler gånger i framtiden – om vi flyttar igen, vill säga.